432 days

Na 432 dagen, net iets langer als 14 maanden, is het tijd om naar huis te gaan. Vanavond of eigenlijk vannacht, om 00:05 vlieg ik van JFK airport New York naar Schiphol Amsterdam. De plek waar ik 432 dagen terug het begin van mijn avontuur in het buitenland in gang heb gezet en waar ik nu weer naar terugkeer. Maar voordat het zo ver is, heb ik nog een mooie tijd aan de oostkust van Amerika om op terug te kijken.

Tijdens mijn vlucht van Los Angeles naar Washington DC, the Capitol city, op 31 oktober (dat voelt alweer zo lang geleden) zag ik het landschap al meteen veranderen. Van de droge landschappen en bergen ging ik naar uitgestrekte groene bossen. Prachtig om te zien en het deed me door de weilanden ook wel een beetje aan Nederland denken. Nu wilde ik nog niet teveel vooruit denken maar eerst nog genieten van de komende tijd. In Washington heb ik 2,5 dag doorgebracht. Dit was voor mij ook wel genoeg. In deze tijd heb ik alles gezien wat ik heb willen zien, van het Pentagon tot het Washington monument, world war two memorial en natuurlijk the White house. Een prachtige stad met veel natuur dat overzichtelijk is en zeker een bezoekje waard is. Na Washington DC ging ik met de bus naar de laatste stop van mijn reis, en wat voor eentje!

The Big Apple: New York City,the city that never sleeps.Ik verblijf tijdens mijn week in NYC in een AirBnB in New Jersey. Dit is maar een busrit verwijderd van de stad, waarna ik dus middenin Times Square uitkom. Wauw! Alleen de bus terminal voelt al aan als een vliegveld met zoveel mensen en zoveel verschillende gates waar je naartoe kunt. Eenmaal uit de stad groeit deze indruk alleen maar. Ik zie de eerste drukke kruisingen met typische New York taxi’s en de eerste hoge gebouwen en wolkenkrabbers. Als ik de straat uitloop en op Times Square sta komt het besef wel goed binnen. Ik sta gewoon midden op Times Square. In New York!! Zeker een droom die uitkomt. In New York heb ik echt volop genoten. Van elke dag, van elk uur en elke minuut. Het waren drukke dagen, waarin ik veel heb gezien maar nog lang niet alles. Want wat is er veel te ontdekken in deze stad. De plekken die ik onder andere bezocht heb:

  • Rockefeller center en Empire state building: beide op een ander moment van de dag, waardoor ik de stad zowel overdag als in het donker van boven heb kunnen zien. Wat bijzonder! Vooral in het donker voelde het als een speciaal moment. De drukte van de stad beneden je en de rust met de sterren boven je. Wat een contrast maar zo mooi!
  • Central Park: een prachtig natuurpark in het midden van de drukke stad. Geen enkele weg, op eentje na, is recht in het park. Dit komt omdat de architecten van het park je echt het gevoel wilde geven dat je een pauze kunt nemen van de stad. De hele stad is namelijk opgebouwd uit blokken. Voornamelijk uit Avenues en streets. Dit maakt het gemakkelijk om te navigeren, maar in het park zou dit zonde zijn. Nu kun je echt lopen waar je wilt zonder te hoeven wachten voor de talloze kruisingen en zonder alle auto’s die je om je heen hoort toeteren. Het park op zich is al mooi met de verschillende wandelpaden en meren, maar nu ik het in de tijd van herfst gezien heb gaf dit toch nóg wat extras aan Central Park en liep ik hier dan ook met een grote glimlach rond.
  • 9/11 memorial en museum: kippenvel! Voordat ik naar het museum ging heb ik eerst een kijkje genomen bij Memorial. Op de plek waar in de ochtend van 11 september 2001 de Twin Towers stonden, vindt je nu twee herinneringen pools. Op de zijkanten van deze muren kun je alle namen lezen van de mensen die deze dag zijn overleden. Er was toevallig ook nog een korte herdenkingsdienst voor veteranen die dag en er werd een groep jongeren voorgesteld die de eed van de US Army af zouden leggen en daarmee het leger in zouden treden. Een mooie speech werd hier nog bij gegeven. Als ik ergens achter ben gekomen dan is het wel hoe trots de Amerikanen zijn op hun leger en de hulpverleners. Mooi om te zien! Hierna was het tijd om naar het museum te gaan. Hier heb ik zeker 4 uur lang rondgelopen. Vaak met kippenvel. Van informatie die je krijgt via de audiotour, beelden die je ziet, voorwerpen van de rampplek allemaal was het even boeiend. Wat het meeste indruk op mij heeft gemaakt waren de geluidsfragmenten. In verschillende ruimtes kon je luisteren naar een aantal stemmen. Stemmen van mensen die de aanslag hebben overleefd of er zijn omgekomen maar waarvan voicemails of radiogesprekken opgenomen zijn. Hier wordt je dan toch wel even stil van. Zo verliet ik dan ook na een paar uur het museum en kon ik het allemaal laten bezinken. Je kent natuurlijk wel de verhalen maar zo op deze plek en met al deze (ook wel nieuwe) informatie komt het allemaal opnieuw binnen. Zeker de moeite waard en een van mijn hoogtepunten van New York.
  • Landmark Cruise: een van de leukste/mooiste activiteiten die ik heb ondernomen. Om half 4 in de middag vertrok de boot van Midtown Manhattan richting Lower Manhattan. Dit gaf een prachtig uitzicht over de skyline! Hier heb ik dan ook (te)veel foto’s gemaakt. Ook zag ik hier dan eindelijk de Statue of Liberty. Na hier weer omgekeerd te zijn is de boot verder gevaren naar de andere kant van Lower Manhattan. We begonnen namelijk aan de kant met uitzicht op New Jersey en kregen nu uitzicht op Brooklyn en Queens. Ook konden we geen beter zicht krijgen op de Brooklyn Bridge waar we onderdoor gevaren zijn. Op de terugweg ging de zon al onder. Waar ik van tevoren nog niet eens over na had gedacht dat het rond kwart voor 5 al donker werd, gaf meteen een nieuwe blik op Manhattan. Vooral de skyline gaf nu prachtige kleuren. Wat eerder blauw/grijzig was, veranderde nu in een wat rode kleur en later leek het zelfs soms goud te zijn. Prachtig! En wat een geweldige manier om de tijd in New York af te sluiten.

Ik kan wel zeggen dat ik in New York een bijzondere tijd heb beleefd. The city that never sleeps en altijd wel iets te beleven is. De stad die ik al in beginnende kerstsfeer heb mogen zien. Met kerststalletjes, schaatsbanen en versierde etalages door de stad heen. Je kon me hier niet blijer mee maken want dit is iets wat ik graag wilde zien. Een stad waar ik al veel van heb gezien, maar nog lang niet alles wat ik eigenlijk had gewild. Daarvoor is de stad simpelweg te groot, maar ik zou hier zeker terug willen komen.

New York, is ook de stad waar ik mijn avontuur nu afsluit. Wat begon op Schiphol met een vlucht naar Australië (Sydney). Waar ik een geweldige tijd heb gehad, fantastische mensen heb ontmoet en de meest ongelooflijke, memorabele reis heb gemaakt met Anouk waarbij we ook nog naar Nieuw-Zeeland zijn geweest. Later van Melbourne naar Los Angeles in de Verenigde Staten gevlogen waar ik voor het eerst sinds een jaar weer familie zag en bij Edwin en zijn vriendin kon blijven. Mooie steden aan de westkust heb bezocht en de meest mooie national parken en als afsluiter nog naar de oostkust voor Washington en als hoogtepunt New York City. Als ik dit zo op schrijf kan ik bijna niet geloven wat ik de afgelopen 14 maanden allemaal heb gezien. Ik ben hier onwijs dankbaar voor en wil iedereen super graag bedanken voor alle mooie, lieve berichtjes die ik heb gekregen. Wat kijk ik er nu naar uit om naar huis te gaan. De uren heb ik de afgelopen tijd afgeteld en vannacht is het zo ver. Om 00:05 zal ik vanaf New York naar Amsterdam vliegen om daar, na 432 dagen, om (Nederlandse tijd) 13:00 uur aan te komen. Met een grote lach op mijn gezicht stap ik het vliegtuig in en hoop ik dat de vlucht snel voorbij gaat zodat ik iedereen weer gauw kan zien. Tot snel!

Liefs Devi

Reacties

Reacties

René

Mooi verhaal weer Devi
??

Mama

Hele mooie avonturen! Maar kan niet wachten tot straks je vliegtuig geland is !!! Na 432 dagen kunnen we je eindelijk weer vasthouden en knuffelen!
Tot straks ??? xxxxx

Anouk

Mooi verhaal weer! Een prachtige afsluiter van een fantastische en bijzondere reis!
Tot straks??

Papa

Nondeju wat heb je laatste 14 maanden veel gereisd en gezien, maar nu kan ik nie meer wachten om je te zien en te knuffelen, ik laat je de eerste 30 min nie meer los!?❤️❤️

Mieke

Wat heb jij genoten van jouw avontuur, al die mooie verhalen laten zien hoe een fijne tijd jij hebt gehad daar. Ik ben super blij als jij straks weer veilig en wel thuis bent. Hoop je snel te zien Devi. Liefs en een dikke kus?

Edwin

Waaahh, ervaringen die niemand je meer af kan nemen, kei leuk!! En nu lekker genieten in je 'home sweet home' :) tot snel!

Ramona

Weer n supermooi verhaal van een geweldige reis !! Maar nu lekker naar huis!! Welkom thuis Devi !!! Geniet ervan!!

Annemieke

Super devi! Veel mooie plekken gezien en veel beleefd. Goeie terugreis en lekker knuffelen thuis. Groetjes Annemieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!