The Outback

Het volgende avontuur gaat van start. Dé roadtrip van onze reis samen door Australië. Van Adelaide naar Cairns met als hoogtepunt the outback. Het eerste gedeelte van de reis zal zo’n 1600 km bedragen, dan zullen we aankomen bij Uluru, ofwel Ayers rock genoemd. Dit is denk ik wel het bekende plaatje wat je van the outback, of misschien wel van Australië hebt. De reis er naartoe is ons ondanks de lange afstand meegevallen. Na tweeënhalve dag rijden kwamen we aan in Yulara. Dit is het enigste (woon)plaatsje bij Ayers rock en de plek waar de hotels/resorts gevestigd zijn. Hier hebben wij niet overnacht, maar gewoon (backpackerstyle) in de auto een stuk van de weg af. Voordat we naar Uluru gingen hebben we hier voor de volgende dag een tour geboekt en vliegennetjes gehaald. Vliegennetjes, ja, van tevoren niet gedacht dat ik hier mee rond ging lopen maar wat ben ik hier blij mee geweest! Zo veel vliegen hier, niet normaal. Zo blijven ze in ieder geval uit je gezicht weg, stukke beter. Met de netjes gewapend en flink zonnebrand gesmeerd, konden we dan eindelijk echt richting Uluru. Vanuit Yulara was het nog maar een klein stukje rijden. Wauw! Wat is het toch indrukwekkend om deze ‘rots’ nu echt van zo dichtbij al te zien. Later zouden we Uluru van nog dichterbij kunnen bewonderen toen we een walk hier omheen hebben gedaan van 10,7 km in de volle zon met 40 graden. Bloedje heet, niet ons beste idee gezien het tijdstip, maar zo mooi! Dat was het waard. In het National Park waar Uluru gevestigd is, hebben we ook Kata Tjuta, ofwel the Olga’s, bezocht. Een andere hele mooie rotsformatie. Hier hebben we vanwege de hitte maar een korte wandeling gedaan. Een wandeling waarbij je in de kloof van de rotsen liep, erg mooi. Om de dag af te sluiten hebben we de zonsondergang bekeken met zicht op Uluru. Wat was dit snel voorbij, maar mooi om te zien. De volgend ochtend gingen we de zonsopgang bekijken met zicht op Uluru, maar dan weer heel anders. Dit gingen we namelijk doen vanaf een kameel. Bij aankomst in Yulara hebben we een sunrise camel tour geboekt. Een uurtje rondrijden op een kameel, met als speciale traktatie de zonsopgang bekijken op de rug van een kameel, in de woestijn, ver weg van alles, met zicht op een van de mooiste plaatjes van Australië. Echt prachtig! En wat zijn die kamelen toch een leuke beesten, een leuke ervaring. Na de kamelentocht begon de dag nog maar net. Het was net 8 uur geweest, dus met de dag nog voor ons zijn we weer in de auto gestapt en richting Watarrka National Park gereden waar de Kings Canyon zijn. Nogmaals, wauw! Een grote, lange canyon waarbij je aan het eind ervan er naartoe kunt rijden om er een wandeling te doen. De lange wandeling was afgesloten vanwege de warme temperatuur (veel wandelingen worden hier, bij Uluru en bij Kata Tjuta afgesloten als het boven de 36 graden wordt), dus besloten we de korte wandeling te doen. Deze wandeling liep door de bodem van de canyon. Zo mooi en wat is de canyon diep! Ik kan me voorstellen wat een prachtig uitzicht dat moet zijn van bovenaf. Nadat we het park achter ons lieten belandden we al snel op een gravelroad. Deze zie je wel meer in Australië, maar nu duurde deze alleen een stukje langer. Bijna 200 km op onverharde weg, met het mooie rode zand om je heen. Dan waan je je toch wel echt in de outback. Super! Na een lange rit kwamen we dan aan in Alice Springs. Dit plaatsje hebben we de volgende dag ontdekt. Het was voor ons niet zo bijzonder, dus na ons bliksembezoekje snel de weg op gegaan. Het laatste gedeelte van de trip was ongeveer 2300 km van Alice Springs naar Cairns. Onderweg nog een paar korte stops gemaakt, waarvan een langere in Mount Isa. Hier hebben we kunnen genieten van een gratis, weliswaar koude douche, maar wat was dat na die dagen in de hitte welkom. Zo konden we het laatste stuk weer fris af leggen.

Na ruim 4000 km afgelegd te hebben, geen problemen met de auto, steeds veranderende landschappen, mooi weer, warme temperaturen en natuurlijk met als hoogtepunt Uluru, kan ik dit een zeer geslaagde roadtrip doen. Geen idee wanneer ik ooit weer zoiets ga doen, dit is dan ook moeilijk te vergelijken, maar wat heb ik hier van genoten. Nu we in Cairns zijn aangekomen staat het laatste gedeelte van onze reis op ons te wachten. In ongeveer 1,5 maand gaan Anouk en ik de oostkust verkennen. Daarna zal een lastig afscheid te wachten staan waarbij Anouk naar huis gaat en ik nog hier blijf, maar eerst nog veel leuke dingen gaan zien en doen. Zin in!

Marion

Wauw weer een superbelevenis in De Outback!!! Geniet samen nog van jullie avontuur aan de Oostkust !!! ? xxx

Frans

Amazing!???

Edwin

Leuk joh!! Super gaaf :-D . wat speciaal om een sunrise daar te zien op de rug van een kameel! haha! Geniet er van!