Victoria, Tasmania and South Australia

Melbourne
Ja hoor, ik ben weer terug in Aussie. Wat een fijn gevoel is dat moet ik bekennen. Na een goede vlucht vanuit Christchurch zijn Anouk en ik aangekomen in Melbourne. Het was toen al avond dus snel het hostel opgezocht en gaan slapen. De stad verkennen gingen we vanaf de volgende dag wel doen. Na onze eerste dag in Melbourne hebben we al besloten om een nacht in het hostel bij te boeken. We hadden in eerste instantie vier dagen staan om Melbourne te verkennen, maar hebben hier dus vijf dagen van gemaakt. Dat is een goede keuze gebleken. Erg veel mooie dingen gezien in Melbourne in deze dagen en eigenlijk nog niet genoeg tijd gehad. Ja, ik kan wel zeggen dat ik Melbourne een leukere, mooiere stad vind dan Sydney en dat ik hier zeker nog terug ga komen.

In deze dagen in Melbourne hebben we verschillende dingen gedaan:
- Botanic gardens bezocht
- Free walking tours gedaan (in Melbourne worden twee verschillende free walking tours georganiseerd. Eentje van de stad zelf en eentje in St. Kilda, een gedeelte van Melbourne aan het strand. Beide tours zijn leuk om te doen, ze duren niet zo lang, je krijgt de highlights te zien en bovendien is het gratis, maar aan het eind van de tour kun je een kleine bijdrage geven mocht je dit willen doen. Zoals ik al zei, beide leuke tours maar het einde van de St. Kilda tour was toch nog wel speciaal. Samen met een paar anderen van de tour hebben we gewacht tot zonsondergang. Toen zijn we naar de pier gelopen en hebben we daar een paar kleine pinguïns gespot. Hoe leuk is dat! Bij de Melbourne tour hebben we ook leuke mensen ontmoet, waarvan we met een meisje uit Sydney later op de avond nog wat zijn gaan drinken).
- Auto gekocht (jep, het is een feit. Ik heb mijn allereerste auto gekocht, een Honda CR-V, blij mee! Jammer genoeg wel wat dingetjes die gemaakt moesten worden bleek zo, maar nu is alles good to go! Happy me! Ook hebben we bij de Kmart tentjes etc gehaald zodat we konden camperen. Nu zijn we er helemaal klaar voor en kan de rondreis beginnen).
- Rooftop barbie (vrienden van een Nederlands meisje, Odette, die we ontmoet hadden in Sydney met oud en nieuw, organiseerden een rooftop barbecue, oftewel een barbie zoals ze die hier noemen. Anouk en ik mochten ook mee, heel erg leuk en wat een mooie plek om zo’n feestje te hebben. Midden in St. Kilda, op een rooftop, ons hoor je niet klagen).
- Queen Victoria Market (een bekende markt in Melbourne met veel verschillende soorten kraampjes, kleding, souvenirs, eetkraampjes, alles hadden ze er. Leuk om hier een ochtend rond te wandelen. Ook schijnt er eens in de week een avondmarkt te zijn, maar dat is voor een volgende keer misschien).
- The Shrine of Rememberance (een monument om de Australische oorlogsslachtoffers te herinneren, erg indrukwekkend).

The Great Ocean Road
Een bekende route om af te leggen in de buurt van Melbourne is the great ocean road. Deze 240 km lange weg ligt op ongeveer een uurtje van Melbourne en loopt van Torquay door naar Warrnambool. Op deze weg zijn mooie stops die je kunt maken en dat maakte het een heerlijke, mooie dag! We hebben een hoop dingen gezien zoals: cape Otway (oude vuurtoren), Kennett river (hier hebben we wilde koala’s gezien. Het was soms lastig om ze te spotten maar toch hebben we er 11 kunnen vinden. Zulke leuke beestjes!), papegaaien gevoerd en op onze arm gehad, the Twelve Apostles (dit was echt prachtig!), Loch Are Gorge, London Bridge en Bay of Islands.

Na dit korte uitstapje gingen we nog heel even terug naar Melbourne om de verjaardag te vieren van Odette. Een gezellige avond die eindigde in de jacuzzi. Heerlijk! Een goed einde van, voor nu, Australië. Niet dat we Australië echt gingen verlaten maar Anouk en ik gaan op een soort van ‘mini-vakantie’ naar Tasmanië. Een eiland dat bij Australië hoort en je kunt er zowel met de ferry naartoe als met het vliegtuig. Drie keer raden waar wij voor gekozen hebben. Dus na een korte nacht stonden Anouk en ik al vroeg op om op tijd aanwezig te zijn, om in te checken voor de ferry. Ja. We gaan met de ferry naar Tasmanië. Een reis van ongeveer 10 uur. In principe is alles wat je nodig hebt aan boord, zelfs een bioscoop, waar wij als filmliefhebbers gebruik van hebben gemaakt natuurlijk. Zo ging de reis van Melbourne naar Devonport (de plaats waar we aankwamen in Tasmanië) snel voorbij. Onze ‘vakantie’ kon beginnen.

Tasmania
Net voordat we in Devonport aankwamen, kwam ik erachter dat een paar vrienden van de farm, met wie ik ook samenwoonde in Coffs Harbour, ook op de ferry zaten. Leuk dat Anouk wat mensen kan ontmoeten die ik nu mijn vrienden van farmwork kan noemen en wat was ik ook weer blij om hun te zien! Met zijn allen een camping opgezocht en met een biertje erbij bijgekletst. De volgende dag nog samen naar een klein stadje, Launceston, geweest, waarna Anouk en ik onze eigen weg weer vinden. Later zouden we hen weer zien op een camping en nog voordat wij Tasmanië weer gingen verlaten.
In Tasmanië hebben we 8 dagen doorgebracht. En volgens mij kunnen we wel zeggen dat we bijna het hele eiland wel gezien hebben. Helaas niet altijd met mooi weer, maar Tasmanië is zeker mooi om te bezoeken. Wat wij gezien hebben op Tassie:
- Bay of fires (deze dankt de naam aan de vele rotsen in de baaien die bedekt half oranje zijn).
- Freycinet National Park (hier hebben we het bekende Wineglass Bay bezocht. Door middel van een wandeling kom je op een prachtig lookout point met uitzicht over de baai. Zo mooi! Je kunt er ook voor kiezen om nog naar het strand te lopen. Wij besloten dit niet te doen, een dag aan niet strand liggen kan later ook nog wel, maar we wilden nog wat andere dingen doen in het park. Nog een paar korte wandelingen gedaan en zelfs in de verte dolfijnen gezien).
- Port Arthur (dit is een ‘beruchte’ plek in Tasmanië. Dit vanwege een oude gevangenis die hier gevestigd was. In deze gevangenis zaten de beruchte gevangenen van die tijd en het kwam er regelmatig voor dat mensen er stierven. Op deze plek hebben wij een ghosttour gedaan. Wel spannend, eng als ze ons lieten schrikken, maar een leuke tour om meer te horen over wat er zich (heeft) afgespeeld op het terrein).
- Cascade Female Factory (een oude vrouwengevangenis net onder Hobart. De gevangenis zelf is jammer genoeg gesloopt, maar de muren staan er nog. Op deze manier proberen ze je toch een idee te geven van hoe het er vroeger uitzag en ingedeeld was, ook met verhalen lukt dit goed).
- Cascade Brewery (een bierbrouwerij. Nadat we in Nieuw-Zeeland de oudste bierbrouwerij bezocht hebben, en een tour/proeverij hebben gedaan, konden we de oudste brouwerij van Australië natuurlijk niet over slaan. Ook een leuke tour, waarbij we nu meer zagen van het productieproces en een lekkere proeverij).
- Hobart (de hoofdstad van Tasmanië).
- Southwest National Park (hier hebben we maar twee korte wandelingen gedaan ivm de regen. Dat maakte ze zeker niet minder mooi. Dit National park staat bekend om de ongerepte natuur en het was zeker prachtig).
- Cradle Mountain-Lake st Clair National Park (hier hebben we twee verschillende delen van het park bezocht. Noord en zuid. We begonnen bij zuid. Hier wilden we in eerste instantie een wandeling van 5 uur gaan doen, waarbij je met een bootje aan de andere kant van Lake st Clair afgezet wordt en vervolgens terugloopt naar de ingang. Dit hebben we echter niet gedaan vanwege de regen, maar toch hebben we er nog een wandeling van 2 uur gedaan. Ondanks de regen, ook weer mooi. Het noorden van het park was denk ik nog mooier als zuid, maar ook meer toeristisch. In dit park hebben we ook verschillende kortere wandelingen gedaan. Ook hebben we hier een Wombat gezien. Zo schattig en je kon zo dichtbij komen zonder het beestje af te schrikken).
- Henty dunes (enorme zandduinen. Na een toch wel wat lastige klim naar boven een grote zandoppervlakte met daarachter de zee en aan de andere kant het bos).
- Stanley (hier hebben we nog een Nederlands stel gezien die we hebben leren kennen in Sydney met kerst, leuk hoe je elkaar later dan toch weer tegenkomt op een andere plek. In Stanley hebben Anouk en ik the Nut bezocht. Een oude vulkaan met mooi uitzicht over het gebied).
- Rocky Cape National Park (hier ook weer een korte wandeling gedaan en een oude aboriginal shelter bezocht).

Veel gezien in de, eindelijk korte tijd die we hadden, maar wat was Tasmanië mooi. Nu gaan we weer terug met de ferry richting Melbourne. Deze keer varen we ‘s nachts. Hopelijk een beetje slapen en dan zijn we er voordat we het in de gaten hebben. Vanuit Melbourne vervolgden we onze reis door naar Adelaide te gaan. Onderweg hebben we twee super mooie stops gehad.

The Grampians
Een werkelijk prachtig natuurgebied op twee uurtjes rijden van Melbourne. Wauw! Mijn eerste gedachte toen we hier waren en in dit geval klopte het eerste gevoel zeker. In de Grampians zijn verschillende dingen die je kunt doen. Wij hebben gedaan:
- Aboriginal shelters bezocht
- Mackenzie falls bezocht
- Lookout points bezocht (met de auto)
- Hikes gedaan (een paar van de mooiste hikes in dit gebied hebben wij gedaan. Vier wandelingen in twee dagen, spierpijn, maar wat was dit het absoluut waard! We zijn gehiked naar de top van; mount William, the Pinnacle, the Balconies en mijn favoriet van the Grampians, the Boronia peak).

Pink Lake
In het westen van Australië is een bekend pink Lake, maar ook in Victoria zit er eentje en ook nog op onze route. Als dat geen toeval is. Daar moesten we dus stoppen. Wat een plaatje. Het is erg zout, dus lopen op je blote voeten was soms best wel pijnlijk, maar daardoor konden we wel een korte boodschap er in schrijven en mooie foto’s maken. Ja, erg blij dat we dit gezien hebben.

Nu was de rit van Melbourne naar Adelaide toch bijna compleet, want Adelaide kwam in zicht en daarmee dus de volgende staat: South Australia.

Adelaide
In Adelaide hebben we de stad bezocht. We hebben hier niet veel tijd doorgebracht, maar we zijn naar de winkelstraat geweest (kan niet missen), de st Peters cathedral en we hebben de art gallery of South Australia bezocht.
Toch zijn we niet alleen maar in de stad geweest. Net buiten de stad hebben we Penfold’s vineyard bezocht. Een van de bekendste wijnproducenten van Australië. Hier hebben we een korte tour gedaan, met natuurlijk een proeverij aan het einde. De witte wijnen waren erg lekker, de rode wijnen zijn niet echt mijn smaak, en de port was een aangename verrassing.

Wat is het toch weer een lang verhaal geworden zie ik. Dan besef je toch wel dat je veel meemaakt in een best wel korte tijd. Maar, dat zou ik echt voor geen goud willen missen. Ik vind het super leuk om jullie reacties te lezen, bedankt daarvoor!
Nu gaan wij beginnen aan de grootste roadtrip van de reis. De outback. In een week willen we de route af gaan leggen van Adelaide, naar Uluru en Alice Springs met als eindpunt Cairns.

Mieke

Wat hebben jullie weer een hoop mooie dingen meegemaakt en gezien. Zo leuk om in jouw verhaal te lezen hoe goed je het naar je zin hebt daar. Proficiat met je eerste auto, geniet ervan. Hoop snel weer je volgende verhaal te kunnen lezen. Heel veel plezier, Liefs en een dikke kus X

Marion

Weer een supermooie ervaring rijker. Heel veel plezier in De Outback !!! ? xxx

Nikie

Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt, fijn om te lezen.
Wat hebben jullie weer veel gezien.
Heel veel plezier.
Nikie

Petra Peters

Wat een mooie verhalen en avonturen nog heel veel plezier en lekker genieten van al het moois ?

Vesna

Wat een mooi verhaal weer! En wat een hoop heb je al gezien!! Geniet van de verdere reis!! Xx

Frans

Leuk verhaal weer!?? veel plezier in de outback!??

Mirjan

Superleuk om te lezen. Heel veel plezier in the Outback.

Ramona

Weer een superverhaal, erg leuk om te lezen, wat n avontuur!! Goede reis verder en veel plezier in the Outback samen met Anouk (en je autootje!!) Groetjes, tot het volgende superverhaal!!