San Francisco

Mijn laatste bestemming van de westkust is San Francisco. In deze stad had ik in eerste instantie 6 nachtjes geboekt in het Adelaide hostel, maar na een aantal dagen had ik besloten nog een paar nachtjes langer te blijven. De locatie van het hostel was echt perfect. Het hostel lag als het ware om de hoek van Union Square. Daardoor waren veel bezienswaardigheden voor mij binnen loop afstand en het was er redelijk makkelijk om te navigeren. Na een busreis van 8 uur was ik eindelijk vanuit Los Angeles in het begin van de avond aangekomen in San Francisco, the City of Gold. Na de busreis was ik redelijk gesloopt en had ik gedacht een rustige avond te hebben. Na aankomst in het hostel veranderde dit echter al snel en ben ik met drie andere meiden, uit Argentinië, Italië en China, de stad ingegaan om wat drankjes te doen. Deze avond was al meteen erg leuk. Het Italiaans meisje bleef wat langer dan de andere twee meiden en met haar heb ik later dan nog een dag door de stad rondgelopen en weer nieuwe delen ontdekt. Want wat is de stad groot en is er veel te ontdekken! Niet zijn er alleen nieuwe plaatsen te ontdekken maar ontmoet ik ook leuke mensen, niet alleen uit het hostel maar bijvoorbeeld ook bij de Painted Ladies.

De eerste dag dat ik op pad ging ben ik naar de Painted Ladies gelopen, bekend van de televisieshow Full House. Al snel zag ik hier een man die met een zwaar bepakte fiets het park ingelopen kwam en bleek dat hij helemaal vanuit Washington DC (oostkust) naar San Francisco heeft gefietst. Een bijzonder verhaal om te horen. Vanaf de Painted Ladies had ik het park tegenover de huizen een mooi uitzicht op de stad. In de avond ben ik nog naar Chinatown geweest. Deze lag dicht bij het hostel en volgens veel mensen was het leuk om hier naartoe te gaan. Chinatown in San Francisco blijkt de oudste en grootste van Amerika te zijn en daardoor verwachtte ik er veel van. Ik verwachtte mooi aangeklede straten, leuke winkels en restaurantjes, maar misschien nog wel het meest een prettige sfeer. Dit viel mij allemaal een beetje tegen. Chinatown is inderdaad groot, maar het voelde voor mij ook wat viezig, veel kitscherige winkels, druk en niet de fijne sfeer die ik verwachtte maar het voelde een beetje achtergesteld. Niet mijn favoriete gedeelte van de stad, maar wel leuk om gezien te hebben.

Wat mij een stuk beter is bevallen is het gebied rondom Fisherman's warf en de pieren aan de kade. Van Cupid's span dichtbij de Bay bridge, een tussenstop bij pier 39 tot aan Fisherman's warf. Er is hier genoeg te zien en er hing voor mij ook een heerlijk sfeertje. Bij Pier 39 was het druk, maar hier voelde het niet vervelend. Er zijn hier veel verschillende (souvenier)winkeltjes en restaurantjes waar veel mensen genieten van iets lekkers en een vakantiesfeertje heerst. Lekker om daar rond te lopen. Een klein eindje verderop is de Fisherman's warf. Een gebied met veel winkels, restaurants en dingen om te doen en waar ook regelmatig straatartiesten te vinden waren. De straten zijn relatief schoon en ook hier is er een prettige sfeer. In de hoofdstraat zit een bekende bakkerij, de Boudin Sourdough. Een bekend gerecht dat zij hebben is soep geserveerd in een bol sourdough bread. Ook verkopen zijn sourdough brood in allerlei vormen, maten en figuren. Het leuke daaraan is dat je vanuit buiten dan ook een kijkje kunt nemen in de bakkerij waar de mensen op dat moment aan het werk zijn. Bij de warf is er naast de hartige tentjes, restaurants waar ze (hoe kan het ook anders zo dicht bij de zee) veel vis verkopen, ook iets te vinden voor de zoetekauw. Ook een redelijk populaire plek is Ghirardelli Square. Een plein omringd door verschillende gebouwen en winkeltjes van de Ghirardelli chocolate factory. Na al flink gelopen te hebben door de heuvelachtige stad had ik hier wel een lekker ijsje verdiend dacht ik zo. Heerlijk in het zonnetje, top!

Naast de levendige warf is er ook het bekende Pier 33. Vanaf deze pier kun je met een tour naar het bekende Alcatraz vertrekken. Alcatraz is een eiland op ongeveer 2 km afstand van de kust en is vooral bekend om de gevangenis die hier in gebruik was tot in 1963. Daarnaast is hier een uitbraak geweest in 1962 waarvan de gevangenen nog steeds niet gevonden zijn en hier later ook een film over is gemaakt. In eerste instantie had ik niet gepland om hier naartoe te gaan, maar na verschillende aanraders toch gedaan. En wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb! In de middag ben ik naar het eiland gegaan en pas na zonsondergang kwam ik weer terug in de stad. Als je met de ferry eenmaal op het eiland bent heb je de vrijheid om zelf rond te lopen, kun je een korte film kijken over de geschiedenis van Alcatraz Island en heb je ook een Audiotour die je kunt volgen. Met deze tour krijg je uitleg over de verschillende vertrekken in de gevangenis, bijvoorbeeld over de eetzaal waar zelfs nog het laatste menu te zien is van de dag dat de gevangenis sloot, tot de gangen met cellen en de isolatiecellen. Een erg indrukwekkende tour waarvan ik denk dat het zeker de moeite waard is. Ook had ik hier het geluk dat er nog een demonstratie was van het openen en sluiten van de celdeuren. Wat een kabaal geeft dat in een doodstille gevangenis en het voegt ook wat toe aan de belevenis hierbinnen.

Naast alle gebouwen en de pier heeft de stad ook nog genoeg te bieden qua natuur. Zo heb ik bijvoorbeeld het Golden Gate Park bezocht. Een park dat zelfs nog groter is dan Central Park in New York en wat dan ook zeker wel even duurt om van het begin naar het eind van het park te lopen. In het park zijn musea te vinden, mooie vijvers en meren, bruggen met waterval en zelfs een Nederlandse windmolen. Aan het eind van het park werd ik getrakteerd met een mooi uitzicht vanaf de duinen op het strand. Hier heb ik even gezeten en genoten van het geluid van de zee voordat ik verder liep want ik wilde nog wat verder richting de Golden Gate Bridge. Ik ben gelopen via Lands End. Hier liep een erg mooi pad langs de oceaan met uitzichten op de kliffen en rotsen, door de bossen en kwam uiteindelijk uit bij Eagles Point. In eerste instantie had ik door willen lopen richting de Bridge maar kwam er achter dat het toch wat verder was als gedacht. Daarom ben ik bij Eagles Point gebleven om de zonsondergang te kijken met zicht op de brug, wat vanzelfsprekend erg bijzonder was.

Een andere dag ben ik teruggegaan naar de Golden Gate Bridge. Ik had wel al verwacht deze groot was, maar pas als je er zelf opstaat realiseer je je hoe hoog en hoe groot de brug daadwerkelijk is. Na 2,7 km de winderige brug overgestoken te zijn had ik vanuit weer een ander punt een prachtig uitzicht op de brug. Deze keer niet met de bergen achter de brug, maar met de stad. Na nog een heuvel opgelopen te zijn had ik een nog mooier uitzicht dan daarvoor. Is dat mogelijk? Ja, blijkbaar wel. Langzaamaan vormde zich er een wolk om de brug heen wat het nog wat specialer maakte. Terug liep ik dan ook even door en met mijn hoofd letterlijk in de wolken. Op dat moment bedacht ik mij dan ook hoe gelukkig ik op dat moment was en hoe dankbaar ik ben voor alle mooie plaatsen die ik gezien heb en mooie mensen ik heb ontmoet.

Ondertussen ben ik alweer bijna twee maanden in Amerika en heb ik nog iets minder dan twee weken te gaan voordat ik weer naar huis ga. Nog twee bestemmingen, Washington DC en New York City. Ondertussen kijk ik ook meer en meer uit om naar huis te gaan nu het steeds dichterbij komt. Nog even volop genieten van al het moois en het avontuur voordat ik iedereen weer een dikke knuffel kan geven!

Reacties

Reacties

Vesna

Weer een prachtig verhaal!!! Geniet nog even van washington en New York!! Daarna wil ik alle foto's van meer dan n jaar zien, als je weer terug bent!!! Kan niet wachten!! Xx nog veel plezier gewenst!

Edwin

woehoew leuke dingen gezien! bijna off to the east coast! :D

Anouk

Wat een leuk verhaal weer! Je maakt toch bijzondere dingen mee! Geniet nog van DC en NY! Gaat vast goedkomen. Tot over minder dan twee weken;) jeej!!!

Mama

Weer een mooi verhaal! Heb de foto’s inmiddels al allemaal gezien (heeeeeel veeeeel). Geweldig mooi. Nog even genieten van Washington en New York en dan eindelijk richting Nederland! Kan niet wachten op die dikke knuffel ??? xxxxxx

Ilse

Wat een wandelingen je hebt weer super veel gezien en wat leuk om te horen dat je zoveel nieuwe mensen ontmoet en je zo gelukkig bent! Nog eventjes en je bent weer in NL! OOK dat is weer leuk

Papa

Wauw super leuk verhaal, geniet nog van de laatste 2 bestemmingen!?? ik kan niet wachten om je weer te knuffelen!??

Mieke

Oooh oooh Devi wat heb je in al die maanden toch super veel moois gezien, geniet van je laatste weekjes,
Voorzichtig en gelukkig voor ons allemaal, zien wij jou weer heel snel, want ja zoveel nichtjes heb ik nu ook weer niet, ik ben blij als je er gezond en wel weer bent. Liefs en een dikke kus ??

Ramona

Weer een geweldig verhaal, wat heb jij veel gezien en meegemaakt!! En dan nog naar Washington en New York , SUPER!! De countdown loopt, nog ff dan ben je weer terug op Wanroijse bodem . GENIET ervan and HAVE FUN!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!