Westcoast of America

Het is alweer een maand geleden dat ik in Amerika aankwam. In Los Angeles, the City of Angels. Na een behoorlijk lange vlucht van 14 uur stapte ik dan eindelijk op Amerikaanse bodem. Nadat het toch allemaal wat langer duurde als verwacht bij de douane kon ik dan eindelijk verder en zag ik Edwin. Wat fijn om na een jaar weer familie te zien! De tijd in LA heb ik bij Edwin en zijn vriendin Sandra doorgebracht die hier wonen. Leuk om te zien hoe zij hier leven en ze hebben mij veel van de omgeving laten zien. Mijn eerste indrukken, wat is het hier groot, het is niet overal even schoon en meer daklozen als dat ik verwacht had. Maar.. aan de andere kant is LA ook een fijne stad. Het is ruim, het weer aangenaam en lekker zomers en de omgeving is prachtig. Meteen al de eerste avond naar een soort Foodfestival geweest. Vergelijkbaar met de foodtruck festival in Nederland maar het zou Amerika niet zijn als het groter zou zijn. Doe er nog maar een klein marktje bij en nog wat attracties, bij een paarden racebaan en dan is het plaatje compleet. Ook zijn er hier in de omgeving veel verschillende hikes die je kunt doen. Deze zijn in verschillende plaatsen in de stad waardoor elke wandeling weer anders was en weer opnieuw genieten van al het moois.

Na bijna twee weekjes was het voor mij tijd om verder te gaan. Mijn eerstvolgende stop was langs de oostkust naar beneden naar San Diego, America's finest city. En fine was het zeker. Vergeleken met Los Angeles vond ik de stad kleiner, waardoor je gemakkelijk ergens naartoe kon lopen. Wat mij ook erg opviel was dat de stad minder daklozen had en dat de stad schoner was. Dat voelde wel erg fijn en ook veilig. Ik had een hostel geboekt dichtbij the Gaslamp quarter. Een levendige wijk met veel restaurantjes en winkels dat vooral 's avonds tot leven komt. Ook ben ik hier naar Balboa Park geweest. Een prachtig park in Spaanse stijl waar een ontspannen sfeertje hing. Ook ben ik hier naar de San Diego Zoo geweest. Deze is een paar jaar geleden bekroond tot Worlds Best Zoo. Hier was ik dan wel benieuwd naar geworden. De zoo was echt een stuk groter dan verwacht. Zoveel verschillende dieren, mooi aangekleed en verschillende wandelpaden die zo aangelegd waren dat je een grote diversiteit aan dieren zag, maakte dat ik hier een hele middag rond heb gelopen. Een mooie, leuke dag en een grote aanrader. In San Diego ben ik maar een paar dagen gebleven. Ik had nog wel iets langer willen blijven achteraf, maar ik had mijn volgende trip al gepland staan.

In ongeveer 6 uurtjes kwam ik met de bus aan in hartje Las Vegas, Sin City. Wauw! Wat een eerste indruk. Na een aantal uur door een uitgestrekt landschap te hebben gereden verscheen in de verte Las Vegas. Een grote stad omgeven door bergen. Wat mooi! De hotels waren zelfs nog groter als ik mij voor kon stellen en ik had er dan ook veel zin in om de stad te gaan ontdekken. Voor de eerste nachten had ik een AirBnB geboekt net buiten de stad. Na de lange busreis was ik wel een beetje gaar dus ben ik hier snel naartoe gegaan en heb ik gekeken wat ik de komende dagen wil doen. Ik wist wel al dat ik verschillende National Parken wilde bezoeken terwijl ik hier was en via Groupon heb ik een paar mooie tours gevonden.
- Grand Canyon: mijn eerste tour. Een erg lange dag vanwege de lange reistijd maar wat was het het waard! Zo bijzonder om deze canyon te zien. Na een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats sta je dan in een keer voor de canyon. Zo groot, mooie kleuren en bovenal zo stil. Gelukkig kregen we de optie om van het ene uitkijkpunt naar het andere te lopen, waardoor we nog meer van de canyon konden zien. Dat was het dubbel en dwars waard. Zo speciaal. Een erg gave, geslaagde eerste tour.
- Antelope Canyon en Horseshoe Bend: met een klein gezelschap gingen we eerst op weg naar horseshoe bend. Een adembenemende uitzicht op de Colorado river waar miljoenen jaar geleden langzaam de vorm van een horseshoe (hoefijzer) ontstaan is in de rotsen. Na ontzettend veel foto's gemaakt te hebben gemaakt gingen we op pad naar de tweede stop. Eentje waar ik erg veel naar uit heb gekeken. Antelope Canyon. Er zijn twee canyon's hier, de zogenoemde Upper en Lower canyon. Ik ben naar de Lower canyon geweest. Deze canyon is ontstaan door erosie in het zandsteen als gevolg van wind en water/modderstromen. Door middel van trappen konden we naar de bodem van de canyon. De combinatie van het zandsteen en het licht wat naar binnen komt is erg bijzonder. Zo mooi was het. Ik heb nog nooit zoiets gezien en keek mijn ogen uit. Jammer was het dan ook toen we bij het eind van de canyon kwamen en er boven weer uitkwamen. Dan kijk je om en zie je totaal niets meer van de canyon. Vreemd hoe het zo kan verdwijnen in de omgeving terwijl er op de bodem zo'n andere wereld lijkt te zijn.
- Zion National Park en Bryce Canyon: de laatste tour die ik gepland heb ging naar twee verschillende locaties. Veel tours gingen maar naar een van de twee toe, maar omdat ik ze toch wel allebei heel graag wilde zien (onder het mom van ik ben er nu, dus nu moet ik de kans nemen) was ik blij een tour te vinden die beide plekken aanbood. Beide locaties waren totaal verschillend. Zion is mij het meest bijgebleven om de verschillende landschappen (van hoog naar laag, van kale omgeving naar bosrijke omgeving, van rood gesteente tot grijs) en ook hier weer de grootte van het park. Daarnaast was Bryce Canyon, op maar anderhalf uur rijden, weer totaal anders. Het lijkt op niets op wat ik bij de Grand Canyon had gezien. De kleuren waren neutraler (zandkleurig, wit, aardekleuren) en de structuur was ook totaal anders en leek meer op kleine torentjes die opgestapeld waren. Ook hier zag ik door middel van een korte wandeling weer telkens nieuwe aanzichten op de mooie canyon. En met de zonsondergang erbij was het nog mooier.

Na al deze tours was ik wel toe aan wat ontspanning en heb ik mijzelf ingecheckt bij een hotel op de strip. Ja, ook ik wil deze gekte wel eens meemaken. Het hotel waar ik verbleef was het Circus Circus hotel. Wat een hotel. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Zoals alle hotels in Las Vegas en op de strip wel groot zijn, heeft dit hotel er zelfs nog een kleine attractiepark erbij, twee grote zwembaden, een casino (kan natuurlijk niet missen), verschillende gedeeltes in het hotel met gokmachines, een weddingchapel, winkeltjes, massageruimtes, fitness en een behoorlijk aantal restaurants. Ik heb hier mijn ogen uitgekeken wat zich allemaal in een hotel kan bevinden. Het fijne was ook de locatie op de strip waardoor je er 's avonds makkelijk uitkon en de strip kon gaan verkennen. Naast het hotel waar genoeg te beleven is, heb ik op de strip ook mijn ogen uitgekeken. Het ene hotel nog groter dan het andere, shows met fonteinen en vuur en overal lichtjes. Een andere nickname voor Las Vegas is dan ook wel City of Lights en ik snap wel waarom, het is echt overal. Van tevoren had ik verwacht dat ik Vegas misschien wel leuk zou vinden, maar ik heb het hier echt goed naar mijn zin gehad en zou hier graag nog eens terugkomen.

Het verhaal is langer geworden als ik had verwacht, maar ongelooflijk als ik er aan denk wat ik in zo'n korte tijd allemaal alweer heb meegemaakt. Naast California heb ik dus mede door de andere steden en tours nu ook voet gezet in Nevada, Arizona en Utah.
Al een maand in Amerika en nog ongeveer een maandje te gaan voordat ik weer naar huis toe ga. De tijd gaat snel, maar hoe dichterbij het komt, hoe meer ik er ook weer naar uit kijk om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Ik heb er zin in! Ik ben benieuwd wat de komende tijd mij nog gaat brengen en ga er dan ook volop van genieten!

Edwin

Gezelligg!!! Time flies when you have fun!

Papa

Het is een heel mooi verhaal geworden met wat je weer allemaal hebt gezien, geniet nog van de tijd die je daar bent.? Ik kijk uit naar november om je dan een flinke knuffel te geven???

Anouk

Weer een mooi verhaal! Wat maak je toch bijzondere dingen mee! Geniet nog van je laatste maandje daar en nu kan ik eindelijk zeggen tot snel!;)

Mama

Wat een avonturen weer! De foto's die ik heb gezien zijn geweldig, vooral van de Antelope Canyon! Morgen nog een maandje, dan ben je lekker weer thuis!! Geniet er nog van en tot 10 november !! :) xxxxx

Mieke

Super mooi geschreven en wat kun jij straks terug kijken op een geweldig mooi jaar daar aan de andere kant vd wereld. Het aftellen is nu begonnen en ik weet zeker dat iedereen superblij is jou straks weer te zien. Tot gauw. Liefs en een dikke kus ???

Sandra

Wat een superbelevenis. Geniet er nog effe van

Marco

Wat een geweldig verhaal Devi, geniet nog van alles wat je gaat zien✨??☘️