Farmwork

Mijn vorige blog eindige toen ik op het vliegveld zat te wachten op mijn vlucht naar Coffs Harbour om daar mijn farmwork te doen. Dit is ondertussen alweer anderhalve week geleden, time flies.

Toen ik op het vliegveld kwam en keek naar welke gate ik moest gaan zag ik dat veel vluchten vertraagd of gecanceld waren. Gelukkig ging mijn vlucht nog wel, maar was deze een klein uur vertraagd. Niets aan de hand dus. Uiteindelijk kwam ik nog ruim op tijd aan in Coffs Harbour. Wat een verschil meteen met Sydney, en dat maar op een afstand van een uurtje vliegen. Coffs heeft veel meer uitgestrekte natuur, is heuvelachtiger, stranden in de buurt en kleine dorpjes. Ik had hier meteen een goed gevoel bij. Na een film gekeken te hebben op het vliegveld, ik had een vlucht eerder geboekt voor de zekerheid zodat ik zeker niet te laat zou komen, werd ik opgehaald door Jeff (de man bij wie ik verblijf tijdens mijn farmwork) en twee andere meiden die daar ook wonen en op de farm werken. Tijdens de rit naar huis heeft Jeff van alles verteld over de omgeving, over het werk en waar hij woont. Nog even boodschappen gedaan voordat we echt naar zijn huis gingen, want daar zijn geen winkels in de buurt. Op de terugweg begon het al donker te worden, dus helaas nog niet heel veel van de omgeving kunnen zien. We reden best wel nog ver het bos in dus ik was benieuwd waar we uit zouden komen. Eenmaal aangekomen hebben ze het een en ander laten zien van het huis, maar de rest zou ik wel zien als het licht was. Het huis bestaat eigenlijk uit twee delen. In het huis slapen we (ik heb mijn eigen kamer, happy me), gebruiken we de badkamer en zitten we in de woonkamer als het 's avonds te koud wordt. Dan is er nog de shed, een grote schuur, hier brengen we de meeste tijd door. Door de jaren heen is hier een zithoek gecreëerd en een keuken. Ook al woon je hier afgelegen, alles is er wat je nodig hebt. De elektriciteit wordt opgewekt door zonne-energie en het water is opgeslagen in een grote watertank. Overdag en in de avond is het zo rustig hier, geen auto's die je hoort, alleen de dieren in de omgeving.

Rondom het huis komen nog verschillende dieren voor. Er is een magpie, een possum, kleine lizards, een guana (kleine soort leguaan) en wallaby's. De wallaby's en Kangaroos zitten hier veel in de omgeving. Ik was zo blij toen ik deze voor het eerst in het echt zag en ook nog in het wild. Ja hoor, ik ben echt in Australië.

De dag nadat ik in Coffs Harbour aankwam, het plaatsje waar ik nu woon heet Glenreagh maar we wonen dichterbij Coffs dan bij Glenreagh, kon ik al beginnen met werken. Eigenlijk zou ik de maandag beginnen na het weekend, maar omdat ik er nu al was werd mij gevraagd of ik niet nu al wilde beginnen. Waarom niet. Dus op naar de blueberrie farm. Het werk is zeker niet verkeerd om te doen. Ik word steeds iets sneller in het plukken van de bessen dus dat is fijn. De mensen die er werken zijn ook aardig en geïnteresseerd. Er werken mensen uit verschillende landen. Veel mensen uit Azië zoals uit Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Taiwan, maar ook uit Duitsland, Italië, Engeland, Nederland en Canada. Op de farm zijn er verschillende blokken waarin je werkt, in de blokken staan een aantal rijen met struiken waar blauwe bessen in groeien. Vaak in tweetallen ga je een rij af om alle rijpe bessen te plukken. Ik heb over de afgelopen dagen wel gemerkt dat ik sneller werk als ik muziek op heb staan, gelukkig heeft het meisje met wie ik vaak samenwerk hetzelfde dus dan is dat geen probleem. In de komende periode zullen we vaak 6 dagen in de week werken, van 8:30-16:00. Soms zullen we al om 8 uur beginnen in verband met het warme weer, maar dan stoppen we ook eerder. Na het werk gaan we of naar huis toe, of eerst nog even naar Coffs of Woolgoolga (een ander plaatsje in de buurt) om nog wat boodschappen te doen. 's Avonds dan eerst nog even douchen, eten koken, wat napraten over de dag of andere dingen, soms wat televisie kijken en dan al op tijd weer naar bed.

In het begin moest ik wel een beetje wennen aan de omstandigheden hier, maar na een paar dagen was ik hier al aan gewend. Het enige waar ik nog wel een moet wennen is de douche. Wat kijk ik uit naar een fijne douche haha. Gelukkig is er nog wel WiFi want anders heb ik geen bereik met mijn telefoon, dus ik kan altijd nog iets terugkijken van televisie als ik wil, internet gebruiken, whatsappen, Skypen en dat soort dingen. Ik vermaak me hier wel de komende tijd. In de weekenden heb ik toevallig tot nu toe altijd nog wel iets gehad. In het eerste weekend was er bij Jeffs huis een barbecue (barbie in Aussie) waar ik veel mensen van de farm heb leren kennen. Het tweede weekend was er op vrijdag een feestje bij iemand anders thuis waar verschillende mensen van de farm wonen. Ook was er dit weekend een Indisch festival, the Curryfest, in Woolgoolga. Hier heb ik een heerlijke dag gehad samen met de twee meiden met wie ik samenwoon en met een aantal andere mensen van de farm. Leuke muziek op het festival, optredens en heerlijke Indische curry.

De komende periode staat dus in het teken van farmwork. Het seizoen loopt tot ongeveer mid november, dus ik hoop voor die tijd al een heel eind te zijn met het aftekenen van mijn 88 dagen. Tot die tijd zal ik zeker hier verblijven. En na die tijd? Wie weet, dat zien we dan wel weer.

Reacties

Reacties

Marion

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Leuk dat er in de weekenden nog van alles te doen is. Niet alleen maar werken haha. Je bent al goed op weg naar je 88 dagen . Succes verder met je farmwork ! ?
Groetjes mam ? xxx

Maaike

Wat fijn dat het ook klikt met de andere meiden!
En blauwe bessen plukken klinkt als een goede job!

Werkse nog even en er komt vast nog veel meer leuks op je pad!

Groetjes maaike

Daddy

Wat fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Wat zullen je handen zwart zijn van de blueberries!? Op naar de 88 dagen, love ya❤️

Mirjan

Zo he.....das wa anders dan verzorgen/verplegen. Gaaf hoor, je verhalen. Geniet er van aan de andere kant van de wereld.

Nikie

Wat fijn om te horen dat je het naar je zin hebt! Leuk om je blog weer te lezen. Geniet ervan, wat een avontuur....ik vind het knap wat je allemaal doet....pas goed op je zelf ???

Liza

Het blijft leuk om te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! En die kangaroos!! Wat gaaf! Succes nog met het farmwork ??

Mieke

Super mooi verhaal weer Devi. Zo fijn te horen dat het allemaal goed met je gaat. Wat jij allemaal meemaakt,daar kunnen er veel alleen maar van dromen. Geniet ervan en vooral voorzichtig. Liefs en een dikke kus ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!